• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obywatel Bond. Recenzja filmu "Nie czas umierać"

Tomasz Zacharczuk
3 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Gdyby film Cary'ego Fukunagi był drinkiem, wątpliwe, by sięgnął po niego sam James Bond. Uwielbiane przez agenta 007 martini, jak doskonale pamiętamy, powinno być wstrząśnięte, ale nie mieszane. Tymczasem reżyser "Nie czas umierać" co prawda solidnie wstrząsnął bondowską stylistyką, ale wywołał jednocześnie raczej mieszane odczucia. 25. odsłona cyklu o najsłynniejszym asie brytyjskiego wywiadu jest efektownym i niezwykle emocjonalnym pożegnaniem z rolą Daniela Craiga, ale zarazem zmusza do postawienia kluczowego i dość przykrego w wydźwięku pytania: czy współczesne kino potrzebuje jeszcze Jamesa Bonda?



Piętnaście lat trwała ekranowa misja Daniela Craiga, który szczególnie na początku przygody z projektem pod nazwą "James Bond" przesadnie często znajdował się pod ostrzałem malkontentów używających raczej ostrej amunicji: że za niski, że za mało elegancki, że zbyt ascetyczny i nadto muskularny. Tymczasem następca Pierce'a Brosnana surową mimiką i zimnokrwistym sposobem bycia zahartował swojego bohatera, dodatkowo go jeszcze uwrażliwiając i nadając mu bardziej ludzkie rysy. Nic lepszego całej serii nie mogło się przytrafić: od świetnego "Casino Royale", przez mniej udane, ale z perspektywy czasu upominające się o częściową rehabilitację "Quantum", po znakomite "Skyfall".

Mając świeżo w pamięci "Spectre" i przede wszystkim "Nie czas umierać", trudno jest mi pozbyć się wrażenia, że to właśnie na tym szkockim pustkowiu w "Skyfall" Daniel Craig powinien złożyć broń i napisać na kolanie rezygnację, odchodząc tym samym z filmowego MI:6 w glorii i chwale. Wtedy jego misja się wypełniła: pokazał światu uwspółcześnione i bodaj najbardziej intrygujące w całej serii oblicze agenta 007. Rozochoceni metamorfozą Jamesa Bonda scenarzyści brnęli jednak dalej, a najnowsza część jest swoistym dopełnieniem tych wszystkich operacji plastycznych, po których finalnie z trudem można rozpoznać na ekranie bezkompromisowego twardziela i niepoprawnego uwodziciela w jednej osobie.

W "Nie czas umierać" James Bond (Daniel Craig) wróci z emerytury, by domknąć śledztwo w sprawie organizacji S.P.E.C.T.R.E. Będzie tuż musiał stawić czoła nowemu wrogowi, Safinowi (Rami Malek). W "Nie czas umierać" James Bond (Daniel Craig) wróci z emerytury, by domknąć śledztwo w sprawie organizacji S.P.E.C.T.R.E. Będzie tuż musiał stawić czoła nowemu wrogowi, Safinowi (Rami Malek).

Daniel Craig w "ostatnim tańcu" nie pomylił kroków



"Nie czas umierać" to z całą pewnością najodważniejszy projekt w dotychczasowej bondowskiej sadze, najbardziej przełomowy pod kątem fabularnym, a zarazem najodleglejszy od znanego powszechnie pierwowzoru. Jeszcze nigdy James Bond tak twardo i tak nisko nie stąpał po ziemi, nigdy również tak demonstracyjnie nie okazywał uczuć i nie obnażał własnych słabości. Oczywiście nadal bez mrugnięcia okiem sięga po broń, deklasuje przeciwników w walce wręcz, w bolesny często sposób testuje giętkość i wytrzymałość własnego ciała oraz nienagannie prowadzi wszelkie pojazdy mechaniczne. Nie zmienia to faktu, że Cary Fukunaga do spółki ze scenarzystką Phoebe Waller-Bridge wrzucili Bonda do filmowej pralki z dużą ilością płynu zmiękczającego.

Paradoksalnie takie zabiegi wcale nie wyprały Daniela Craiga z charyzmy, a odpowiedzialny za scenariusz kwartet dał aktorowi sporo miejsca w filmie, by w bardziej kompleksowy sposób oddać emocje towarzyszące głównej postaci. Śmiem twierdzić, że w takiej aktorskiej formie Craiga jeszcze w roli Jamesa Bonda nie widzieliśmy. Fizycznie to już nie ta sama półka, ale od faceta po pięćdziesiątce trudno oczekiwać, by z takim zaangażowaniem i perfekcją uprawiał parkour jak w "Casino Royale" czy zaliczał kolejne sprinty po londyńskim metrze jak w "Skyfall". Daniel Craig definitywnie pożegnał się z numerem 007 i uczynił to z gracją angielskiego dżentelmena, duszą romantyka i nostalgią mężczyzny po przejściach, a każda zmarszczka na twarzy dodała tej roli dodatkowej szlachetności i podwójnego znaczenia.

Fabuła to maraton powtórek



Być może występ Craiga nie byłby tak okazały, gdyby nie fakt, że wiele razy właściwie w pojedynkę musi łatać fabularne dziury i niedociągnięcia. Twórcy filmu tak mocno skupili się na podłożeniu emocjonalnej bomby pod finał opowieści, że nieopatrznie zupełnie rozminowali pozostałą część historii. W środkowym akcie wieje nudą, a napędzeniu akcji nie sprzyja liczba wątków i postaci wrzuconych dość chaotycznie do jednego worka. Mamy zbyt dużo odniesień do poprzednich części, co jest niejako już wadą wrodzoną wszelkiego rodzaju podsumowań i pożegnań. Powraca więc nieszczęsny w wykonaniu Christopha Waltza Blofeld i cała organizacja S.P.E.C.T.R.E., przeciwko której Bond podejmie jeszcze jedną, bardzo osobistą krucjatę, nie wiedząc jednak, że najważniejsze figury na planszy ustawia jeszcze jeden gracz.

Gra go Rami Malek, którego choć ogromnie cenię i uwielbiam na ekranie, to nie jestem w stanie w żaden sposób obronić. Jego Lyutsifer (państwo scenarzyści, Lucyfer, serio?) Safin to jedynie kalka kilku byłych antagonistów Bonda, w dodatku karykaturalnie zagrana i pozbawiona jakiejkolwiek charyzmy. Mamy XXI wiek i oszpecona twarz głównego złoczyńcy wcale nie dodaje mu powagi i nie wywołuje niepokoju wśród widzów. Zresztą mam wrażenie, że postać Safina pojawia się w craigowskiej serii o Bondzie zdecydowanie, ale to zdecydowanie za późno. Pojawia się także Madeleine Swann (Lea Seydoux), której tajemnice z przeszłości bardzo mocno będą determinować kolejne kroki agenta 007. Wątek miłosny właściwie dominuje w tej opowieści, a to o tyle trudne do przełknięcia, że pomiędzy Cragiem a Seydoux kompletnie nie widać jakiejkolwiek relacji mającej znamiona głębszego uczucia.

Film Fukunagi to bardzo śmiałe podejście do dotychczasowej roli Jamesa Bonda w światowej popkulturze. Wiele rzeczy tutaj zaskoczy, a wręcz zaszokuje fanów agenta 007. Film Fukunagi to bardzo śmiałe podejście do dotychczasowej roli Jamesa Bonda w światowej popkulturze. Wiele rzeczy tutaj zaskoczy, a wręcz zaszokuje fanów agenta 007.

Oto Bond na miarę naszych czasów



Prawdopodobnie z tego powodu pompatyczny i zupełnie odklejony od bondowskiej stylistyki finał zupełnie mnie nie przekonuje i nie jest dostatecznie wiarygodny. Właśnie ten emocjonalny epilog na wyspie trucizny Safina najmocniej definiuje nowego "Bonda", ale znamion współczesnych czasów jest tu więcej. Czasami z lepszym skutkiem jak świetne wkomponowanie do opowieści silnych i charakternych kobiet, które nie są w końcu rekwizytami w rękach głównego bohatera (niezła Lashana Lynch i znakomita w za krótkim, bądź co bądź, epizodzie Ana De Armas), niekiedy ze znacznie gorszym efektem w postaci nachalnego melodramatyzmu, który do bondowskiej narracji pasuje jak sandały do garnituru.

Znacznie lepiej od fabularnych wypadają wizualne nowinki. Poza migawkami z roztańczonej Jamajki czy rozgrzanej Kuby dominuje raczej stonowana struktura obrazu. Klimat "Nie czas umierać" chyba najpełniej oddają skąpane we mgle norweskie plenery - wraz ze świetną sceną otwarcia we Włoszech - najpiękniej sfotografowane w całym filmie. Realizacyjną perełką pozostanie jednak kręcona na jednym ujęciu bijatyka w dawnej bazie atomowej, gdy wraz z nokautującym przeciwników Jamesem wspinamy się po kolejnych piętrach budynku. Zresztą wiele scen i pojedynczych kadrów autorstwa Linusa Sandgrena można oprawić w ramki. Wizualnie ten film to maestria w każdej strzelaninie, eksplozji i sugestywnych zbliżeniach.

Daniel Craig żegna się definitywnie z rolą Jamesa Bonda i robi to w spektakularnym stylu. Kto wie, czy po raz pierwszy w historii serii aktor grający rolę agenta 007 nie zostanie nominowany do Oscara za swoją kreację. Daniel Craig żegna się definitywnie z rolą Jamesa Bonda i robi to w spektakularnym stylu. Kto wie, czy po raz pierwszy w historii serii aktor grający rolę agenta 007 nie zostanie nominowany do Oscara za swoją kreację.

Quo vadis, James?



Widowiskowo nakręcone sceny akcji mogą być ratunkiem dla bondowskich "konserwatystów", którym "Nie czas umierać" może już zbyt daleko odjechać od znanych i lubianych schematów. Rodzi to przy okazji wiele pytań o przyszłość agenta J.K.M. Czy tak konsekwentne uczłowieczanie Bonda i degradowanie jego statusu nie nagina za mocno pierwowzoru z powieści Iana Flemminga? Czy Bond nie powinien być właśnie oderwany od rzeczywistości, zakotwiczony w strefie fantazji i iluzji? Czy jest sens zapędzać go w rejony kina, do którego nigdy nie był i raczej nie będzie przystosowany?

Z drugiej zaś strony, formuła bardzo umownej i przesiąkniętej seksizmem filmowej mitologii chyba już wyczerpała swoje możliwości. Być może to jest ten moment, gdy od Jamesa Bonda oczekujemy powagi i mierzenia się z trudami codzienności. "Nie czas umierać" klasyfikuje się bliżej tej drugiej formuły. Jako domknięcie epoki Craiga spełnia swoje podstawowe zadanie. Bardziej niż 25. film o Bondzie przypomina jednak kolejny taśmowo produkowany blockbuster. Tylko czy takiemu kinu w ogóle potrzebny jest jeszcze James Bond?

OCENA: 6 (z dużym minusem)/10

Film

6.8
118 ocen

Nie czas umierać (24 opinie)

(24 opinie)
sensacyjny

Opinie (136) 6 zablokowanych

  • Bezwzględnie zakazać sprzedaży przed projekcją tej śmierdzącej kukurydzy !!! (2)

    nie dość ,ze fetor i smród od tej paszy ,to jeszcze b. przeszkadzające szeleszczenie ,mlaskanie i jeszcze po tem bekanie i puszczanie śmierdzących bąków ! , i jak w takich warunkach można się skupić i w normalnych warunkach obejrzeć porządny film ? .Dla nie kupujących tego świństwa kinomanów przed seansem powinna być zniżka na bilet !!!

    • 44 7

    • Kino domowe i po sprawie

      Denon z dolby atmos + projektor JVC

      • 0 0

    • To idź do kina studyjnego:)

      • 4 2

  • Poprawność polityczna omal nie zniszczyła mi filmu.

    Gdyby nie wciskanie na siłę czarnej aktorki (następcy 007) to film byłby bardzo dobry. Jej drewniane, toporne aktorstwo, potwierdza te ideologiczne bzdurki. W filmie jest i powinna być zbędna.
    Tak czy inaczej do kina warto iść.

    • 3 1

  • (2)

    Ponoć w następnym Bondzie, James będzie śmigał Astonem hybrydą z silnikiem 1.0 L.

    • 18 0

    • Hulajnoga na minuty

      • 0 0

    • hybryda?

      Rowerem.

      • 1 0

  • Jeszcze przed seansem (9)

    A dla mnie to właśnie siłą serii o Bondzie jest to, że na przestrzeni czasów się zmienia i oddaje niejako klimat i poglądy pokolenia, które go nakręciło. Od początków, przez czasy zimnej wojny, po współczesność zmienia się Bond, jego maniery, styl, gadżety i sposób pokazywania historii, które przeżywa. Bond był już szarmancki, macho, dowcipny, playboyowaty, brutalny, a teraz jest mocno emocjonalny. Te zmiany fajnie oddają czasy, w których powstaje konkretny film.
    Jednocześnie uważam, że Bond musi pozostać Bondem (ze wszystkimi wadami i zaletami tego rozwiązania) i nie można go w imię poprawności politycznej całkowicie zmienić w rozklejoną emocjonalnie metro-popierdółkę, zmienić mu płci czy kolory skóry. Takie zmiany zniszczą budowaną przez dekady postać i zbyt daleko odjadą od pierwowzoru.

    Nawiązując do artykułu - przemielony przez tryby współczesnej poprawności politycznej i nurtów feministycznych Bond nie będzie już nikomu potrzebny.

    • 6 4

    • (8)

      Czyli jak leje kobiety po twarzy i bierze je siłą, to jest prawdziwym Bondem, a jak się zakochuje to jest emocjonalną popierdółką?

      • 1 6

      • (4)

        Prawdziwym Bondem jest wtedy, gdy jego postać jest w dużym stopniu zgodna z oryginałem. Ta postać to nie jest wzór do naśladowania ani przykład dla młodzieży i absurdalne jest wciskanie go w takie ramy poprzez rozmemłanie tej postaci. Bond to wyrachowany szpieg, wyszkolony zabójca i bezwzględne narzędzie, osiągający swoje cele czasem siłą, czasem sprytem, a czasem emocjami. Bond nie jest grzecznym chłopcem ani wzorem cnót, taki był pomysł na jego postać. Jeśli komuś to nie odpowiada, to niech obejrzy przygody Misia Uszatka, a nie próbuje na siłę zmieniać postać Bonda.

        Już ktoś kiedyś próbował zmienić wampiry w wegetarian (Saga "Zmierzch") i to chyba najlepszy przykład jak można ośmieszyć kanon.

        • 4 2

        • (3)

          Jakie rozemłanie? Nadal sączy whisky hektolitrami, bzyka kobiety ile wlezie i jest w stanie ginąć w imię słusznej sprawy. Nadal jest niegrzecznym chłopcem, a że nie tłucze kobiet to akurat słuszny kierunek zmiany.

          • 1 1

          • (2)

            A to, że tłucze mężczyzn, to słuszny kierunek? Bo nie rozumiem tego rozdwojenia jaźni...jednych można tłuc, a innych nie?

            Rozumiem kontekst kulturowy i to, że szowinistyczne i przedmiotowe traktowanie kobiet w Bondach są dla współczesnego odbiorcy nieakceptowalne i strzałem w stopę byłoby dla producentów kontynuowanie tego. Tak jak pisałem w pierwszym poście, siłą Bonda jest to, że oddaje poglądy czasów, w których powstaje. Nie można jednak w tym zajść zbyt daleko, bo zniszczy się postać i uczyni z niej parodię pierwowzoru. I jeśli zmiany będą zbyt daleko idące Bond stanie się karykaturą samego siebie, a to zabije tę postać

            • 3 1

            • (1)

              Nie do końca się zgadzam, ale ok, też nie chcę Ciebie przekonywaqć na siłę. Każde z nas ma inne podejście do Bonda i to jest piękne ;) Ps. D.C. i jego kreację uwielbiam właśnie za to, że zmężniał i jednocześnie nabrał ludzkiego kształtu, zachowując sznyt niegrzeczności.

              • 1 1

              • Pozdrawiam serdecznie :)

                • 1 0

      • (2)

        Tak, gdy Bond bije, strzela, bierze siłą, masakruje, krzywdzi (niezależnie kobiety czy mężczyzn) - jest Bondem. Bond nie jest po prostu dobrym człowiekiem, o nich są inne filmy.

        • 4 2

        • (1)

          A W służbie jej królewskiej mości z 1969 roku był dobry czy zły - skoro okazał uczucia i się ożenił ?

          • 1 0

          • Był niejednoznaczny i taki powinien pozostać.

            • 4 0

  • A co na to feministki? (2)

    • 5 5

    • (1)

      Po przejęciu po ojcu produkcji, B. Broccoli wskazała nowy kierunek i kształt postaci Bonda. Przestał być seksistą, chamem i przemocowcem. Wiec jako feministka przyklaskuje tej zmianie.

      • 3 3

      • Przestał być przemocowcem????? To Bond już nie strzela i nie zabija...?

        • 2 2

  • Bond - film o słodkim draniu, który jest superagentem w starym stylu (2)

    I nagle pojawia się Craig, który wszystkiemu zaprzecza. To nie lepiej było zrobić inny film i pozwolić Bondowi pozostać Bondem? Skoro kręci się gnioty w stylu "Szybcy i wściekli" to czemu tu wszystko ma stanąć na głowie? Ostatnim Bondem był Pierce Brosnan, Craig zabił tę postać i zagrał kogoś innego.

    • 6 8

    • (1)

      P. B. był lalusiowatym chloptasiem w porównaniu z wyrafinowanym D.C.

      • 1 2

      • W D.C. nie ma grama bondowego (czytaj: seanoconerowego) wyrafinowania. To zwykła maszynka do zabijania. Piekielnie skuteczna, ale bez żadnej ekstrawagancji ani luzu. Poprawienie mankietu w "Skyfall" czy powrót do gry w "Cassino Royale" to jedno z nielicznych przebłysków dawnego Bonda, coś co u Brosnana było normą.

        • 2 0

  • Świetny film, ale nie dla wszystkich. (1)

    Znakomicie się bawiłem i wzruszałem razem z Bondem. Aczkolwiek film sam w sobie raczej dla fanów Bonda w wydaniu Daniela Craiga, niż Bonda jako takiego.

    • 7 1

    • czyli dla fanów anty-bonda

      • 1 1

  • Jaki by ten Bond nie był, to jedno jest pewne (6)

    Do kina na niego nie pójdę. Kino się skończyło.

    • 19 49

    • Wieśniaki zawsze tak mówią nie... bo nie (5)

      Mój dziad nie chodził na Bonda, mój ociec nie chodził na Bonda, ja nie chodzę i moje dzieci nie będą chodzić na Bonda!!!

      • 10 11

      • bzdura (2)

        Blockbustery siadły jakościowo już od lat, dziadowskie scenariusze, które wciskają ideologie zamiast starania się żeby film był dobry. Widać to po przychodach bo tak na prawdę nikt tego g*wna nie chce oglądać . Bond żeby wyjść tylko na czysto musi zarobić 900 mln dolców. Mam nadzieję, że będzie klapa kolejna. Najlepiej od razu wyzywać od wieśniaków, szurów , foliarzy itd. Pokazuje to, że jesteś spoceńcem, małym i marnym.

        • 3 4

        • Alez to co piszesz jest oczywiste i nie dotyczy tylko kina ale np. Neflixa - szambo od kilku lat. Autorowi raczej nie chodzilo o to, ze Bond jest arcydzielem (wiadomo, ze to masowka), ale o sam fakt chodzenia lub nie chodzenia do kina.

          • 3 0

        • Dzisiejsze blockbustery - Marvel i popluczyny po Gwiezdnych Wojnach....

          • 0 0

      • Chamy to tylko chamy

        Mysle podobnie. Inne analogiczne podejscie: nigdy nie uzywalismy internetow, zawsze byla TV, wiec nie rozumiem dlaczego moje dzieci uzywaja - to takie nienaturalne...

        • 3 3

      • Wieśników szukaj w swojej rodzinie

        • 6 5

  • Niech znajdą kogoś kto zagra jak Roger Moore, to wróci prawdziwy Bond. (3)

    Do tego ciekawy scenariusz oraz dobra reżyseria, tak żeby powstawały filmy z sensem, humorem i o czymś, a nie takie pomieszanie z poplątaniem ;)

    • 12 5

    • (2)

      W obecnych czasach żarty Szona Konery albo Rodżera by nie przeszły...

      • 9 0

      • (1)

        Fakt, "poprawność polityczna" rządzi...

        • 3 3

        • No tak, bo bicie kobiet po twarzy i branie ich siłą jest takie fajne.

          • 4 1

  • Bond skończył się wraz z ostatnim aktorem.

    Craig nie pasuje, styl nie pasuje, zamiast fabuły mamy tani teledysk. Te filmy to pomyłka.

    • 8 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Kina

Wydarzenia

Etnomatograf. Kino w muzeum | maj 2024

impreza filmowa, projekcje filmowe

Millennium Docs Against Gravity

25 zł
festiwal filmowy, projekcje filmowe

Ja, Pobieda i Berlin / Я, Побєда і Берлін

25 zł
projekcje filmowe