• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konkurencja na torach do Warszawy. Pendolino dojedziemy do Zakopanego?

Maciej Naskręt
26 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Spółka Arriva, która chce wozić pasażerów z Trójmiasta na Okęcie, będzie musiała się zaopatrzyć w nowy tabor. Obecnie posiada przede wszystkim szynobusy. Spółka Arriva, która chce wozić pasażerów z Trójmiasta na Okęcie, będzie musiała się zaopatrzyć w nowy tabor. Obecnie posiada przede wszystkim szynobusy.

Jest zgoda na uruchomienie od 2020 r. połączenia kolejowego z Wejherowa przez Trójmiasto do lotniska Chopina w Warszawie. Połączenie obsłużyłby przewoźnik Arriva. Możliwe, że pociągiem pendolino pojedziemy także z Trójmiasta aż do Zakopanego.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia pociągu z Trójmiasta na Okęcie?

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyznał tzw. otwarty dostęp do linii kolejowej firmie Arriva na trasie Wejherowo - Warszawa Lotnisko Chopina. Jeśli dojdzie do uruchomienia wspomnianego połączenia, byłby to pierwszy pociąg łączący Trójmiasto ze stołecznym lotniskiem.

Pojedzie on jednak nie wcześniej, niż za dwa i pół roku, czyli zimą 2020 r.

Znacznie szybciej, bo już 9 grudnia 2018 r., przewoźnik znany głównie pasażerom z województwa kujawsko-pomorskiego będzie mógł uruchomić połączenie z Gdyni do Warszawy Zachodniej.

Pociąg wprowadzony przez spółkę Arriva miałby pokonywać tę trasę codziennie, we wszystkie dni tygodnia. Z Gdyni odjedzie o godz. 5:57 a w stolicy zakończy podróż o godz. 9:23. W drugą stronę skład ruszy o godz. 16:44 i dotrze do Gdyni na godz. 20:09. Ceny biletów nie są jeszcze znane.

Spółka jednak będzie musiała wynająć lokomotywę z wagonami. Dlaczego? Obecnie nie posiada ona w swoich zasobach taboru, który mogłyby pojechać z prędkością 160 km/h. Z taką właśnie prędkością należy poruszać się po linii z Gdyni do Warszawy, by zmieścić się w przyjętych założeniach rozkładu jazdy.

Może być też tak, że spółka Arriva rozłączy wagony w Warszawie, co oznaczać będzie, że niektóre wagony pojadą dalej: do Chełma na Lubelszczyźnie (przewoźnik wystąpił także o pozwolenie na obsługiwanie trasy Warszawa - Chełm).

Lotnisko na Okęciu oferuje największą w Polsce siatkę połączeń lotniczych. Lotnisko na Okęciu oferuje największą w Polsce siatkę połączeń lotniczych.

PKP Intercity niezadowolone z konkurencji



Czy połączenie Trójmiasta z Zakopanem pendolino to dobry pomysł?

Pomysł Arrivy na nowe połączenie kolejowe Trójmiasta z Warszawą nie spodobał się menadżerom ze spółki PKP Intercity. Przypomnijmy, że na podobnej trasie poruszają się pociągi pendolino. Dlatego zgłosili oni do Urzędu Transportu Kolejkowego uwagę, że konkurencja Arrivy spowoduje spadek przychodów PKP Intercity z tytułu realizacji połączeń.

Urząd Transportu Kolejowego nie przychylił się do tych zarzutów i dał zielone światło Arrivie.

Co ciekawe, z uwagi na plany Arrivy, PKP Intercity już obniżyło ceny biletów pociągów na Lubelszczyznę, czyli tam dokąd ma jeździć konkurencja.

Pociąg pendolino na stacji we Wrzeszczu. Pociąg pendolino na stacji we Wrzeszczu.

Pojedziemy pendolino z Trójmiasta do Zakopanego?



Przypomnijmy, że w marcu 2017 r. w ramach testów, pociąg pendolino dojechał do stacji Zakopane. Sprawdzian okazał się udany i wywołał na Podhalu niemałe poruszenie.

Teraz jest szansa na to, że z Trójmiasta dojedziemy pendolinem pod Tatry. Teraz PKP Intercity otrzymało od UTK zgodę na prowadzenie takiego połączenia. Na szczegóły trzeba jednak poczekać. Spółka nie podaje na razie żadnych szczegółów na temat tego połączenia.

Opinie (254) 9 zablokowanych

  • Lokomotywa i wagony z Kolei Niemieckich (14)

    • 61 10

    • Bardzo dobrze, PKP to beton minionej epoki. (4)

      Konkurencja wyjdzie na dobrze :)

      • 113 11

      • nie wyjdzie I to glownie nam (1)

        Przefajnowane sklady typu "pendo" to kotwica kosztowa bez wartosci dodanej, szybciej nie pojada, wiec odpada przewaga. Za oddanie "najtlustszego" kaska zaplacimy my. Po wykonczeniu PKP.

        • 8 5

        • Polsce brakowało po 1989 roku gospodarza.

          Za to mamy pełno kolekcjonerów zegarków.

          • 1 1

      • Czują się zagrożeni (1)

        I słusznie. Za 2 lata będzie ciekawa oferta rano Arriva popołudniu KM na stolicę. Może to skłoni PIC do obniżenia ceny.

        • 14 4

        • Obniżenia ceny?!

          Ceny biletów kolejowych w Polsce są śmiesznie niskie.

          Należy pracować nad poprawą jakości, a nie obniżką ceny.

          • 1 11

    • I właśnie dlatego kolekcjoner zegarków wcisnął PKP pendolino. (1)

      Wiadomo było, że ta "inwestycja" wykończy PKP. Nawet o wifi kolekcjoner "zapomniał". Pendolino nic nie dało PKP oprócz kosztów. Szybciej niż 160km/h nie pojadą bo tory nie pozwalają. Tak więc zapłaciliśmy za coś czego nie potrzebujemy. Z takimi pomysłami PKP nie jest w stanie wytrzymać żadnej konkurencji. Zniszczymy kolejną polską firmę i oddamy za psi grosz Niemcom lub Francuzom. Jak PKP-Energetykę.

      • 7 4

      • Dokładnie

        • 4 1

    • wygugluj poniższy tekst - tak się wykańcza Polskę

      Polska zamówiła pociągi Pendolino, które nadają się do jazdy w Europie. Warunki dofinansowania inwestycji z Brukseli zablokowały jednak szybkim pociągom kursy poza wyznaczonymi trasami. Czy ten zakaz to efekt lobbingu Deutsche Bahn?
      (..)
      Możliwości techniczne pendolino można by lepiej wykorzystać, gdyby skierowano je na trasy zagraniczne. W Polsce pociągi nie pohulają, bo prędkość 200 km/h mogą osiągnąć tylko na liczącym 80 km odcinku między Olszamowicami i Zawierciem. Od strony technicznej pociągi Pendolino dla PKP Intercity są gotowe do wyjazdu na trasy międzynarodowe, bo taki był wymóg kontraktowy - przyznaje Nicolas Halamek, dyrektor zarządzający Alstom Transport w Polsce.

      Na pokładach zostały zainstalowane systemy zasilania i sterowania ruchem wymagane w Austrii, Czechach i Niemczech. Dostarczony tabor spełnia też europejskie normy interoperacyjności TSI. Jedyną barierą jest dopuszczenie do eksploatacji, czyli homologacja na terenie sąsiednich krajów. W umowie PKP Intercity z Alstomem jest zapis, że producent pociągów zobowiązuje się do uzyskania homologacji dla trzech wymienionych państw, ale dopiero po pięciu latach od dostawy ostatniego składu.

      Ale nawet w 2020 r. pociągi nie będą mogły wyjechać za granicę z powodu wytycznych dotyczących unijnego dofinansowania.
      (...)
      To oznacza, że PKP do 2025 r. nie będą mogły korzystać z pendolino w walce o klientów na trasach zagranicznych. Chodzi głównie w rywalizację z Deutsche Bahn. Od osoby zaangażowanej w projekt wiemy, że ograniczenia dofinansowania dla polskich pendolino wynikają częściowo z układów między kolejami europejskimi. Chodzi o argument nieuczciwej konkurencji z przewoźnikami, którzy kupowali używany tabor bez unijnej pomocy. Przedstawiciele DB mają duży wpływ na organy unijne. Niemcy byliby w stanie zablokować dofinansowanie dla zakupu pendolino, gdyby nie zostały wprowadzone ograniczenia ich użytkowania za granicą - usłyszeliśmy nieoficjalnie.

      • 8 2

    • bo Arriva to DB (4)

      Wiec to chyba naturalne?

      • 10 0

      • Nie będzie niemiec pluł nam w twarz (3)

        i rozbijał lokalnych monopoli;)))

        • 2 7

        • Niemiec tworzy tu własne monopole.

          Np. GPEC
          Kilkadziesiąt milionów rocznie wędruje do Lipska.
          Dzięki budyniowatym

          • 7 4

        • będzie rozbijał (1)

          i tworzył swoje.
          Już to przećwiczyliśmy na energetyce, ciepłownictwie, wodzie, telekomunikacji, handlu, mediach, ... Zwykle tam, gdzie odbiorca jest masowy i zobligowany (na musiku).
          Wszędzie gdzie monopol jest "naturalny", konkurencja jest "regulowana", bo inaczej wygrywa bogatszy i bardziej odporny dostawca.
          Nigdy nie wygrywa klient.

          • 6 2

          • Dokładnie, Arrival to zniewolenie ale dokladnie dlaczego...
            A bo zamiast prawdziwej konkurencji klient - a widać to po plusach - chce gotowca bo wie ze niemieckie koleje to mają.
            Arrival to nie konkurencja, to nowy monopol.
            Wnioski pozostawiam Wam.

            • 5 2

    • Mają

      dostać od DB AG "push-pull"-e

      • 5 1

  • hahahah to dopiero jest komuna (4)

    Dlatego zgłosili oni do Urzędu Transportu Kolejkowego uwagę, że konkurencja Arrivy spowoduje spadek przychodów PKP Intercity z tytułu realizacji połączeń

    I bardzo dobrze, nauczycie sie, ze w pociagach tej klasy WiFi to podstawa tak samo jak niska cena za bilet. Oby wiecej konkurencji.

    • 11 3

    • minister nowak załatwił nam pociągi bez wifi

      minister nowak załatwił nam pociągi bez wifi a teraz alstom chce za to kupę szmalu
      W dodatku Deutsche Bahn wywalczył zakaz realizowania przez polskie pendolino połączeń zagranicznych przez 10 lat. Wtopiliśmy kupę szmalu na produkt, którego nie potrzebujemy, bo przecież i tak nie mamy torów do podróżowania szybciej nić 160km/h. A tyle to jeździły ekspresy za komuny.
      Pendolino to pułapka na PKP. Kolekcjoner zegarków powinien iść za to do pierdla.

      • 0 1

    • (2)

      WiFi dla biedaków i jeszcze dla każdego kromkę chleba ze smalcem.
      Nie masz "własnego" internetu mobilnego?

      • 4 4

      • transfer danych w pendolino również nie działa więc powodzenia

        • 2 0

      • Mozna tez pozamykac WC no bo chyba kazdy wytrzyma te 3 h bez sikania?

        • 3 2

  • Tylko po co?

    • 0 0

  • Urzędu Transportu Kolejkowego?! (1)

    Kolejkowego?! Panie Naskret...

    • 3 0

    • w kolejce do Warsu i WC

      • 2 0

  • Dojechać do Chopina to żaden problem (1)

    Niech zrobią bezpośredni dojazd do Modlina.

    • 2 3

    • modlin pisiory wkrótce zniszczą

      • 2 0

  • Nie oczekujcie luksusu w Arrivie (1)

    Prawie wszystkie składy tego przewoźnika to odmalowane, ponad trzydziestoletnie złomy kupione za bezcen od Duńczyków. Muszą wynająć, bo nie mają składów z lokomotywami w Polsce. Konkurencja na torach, to jest w Czechach. Czterech przewoźników bije się o klienta jakością i ceną. Intercity oprócz wagonów MUSI zmienić jakość obsługi i podejścia do klienta. Są rekordzistami reklamacji i skarg konsumenckich.

    • 15 2

    • ostatnio naubliżali w Gdyni jednemu redaktorowi TVPiS że podobno za free pijany chciał się Pendolino przejechać

      tak być nie będzie!!!

      • 2 0

  • Konkurencja (1)

    Po co uruchamiać linię do Okęcia skoro pisiory wybudują lotniska k. Radomia?.
    Po co będzie jeździć do Okęcia?

    • 3 4

    • Taa wybudują

      • 1 0

  • wielkie "impreezownie"

    Zapijaczone buraki będą się przemieszczać z Zakopanego do Sopotu, rycząc, plując sikając gdzie popadnie.

    • 6 1

  • arriva zapraszamy ze swoimi skladami które mają klime toalety wygodne siedzenia (14)

    do obsługi kursów SKM.

    • 235 13

    • (8)

      A zwlaszcza PKM. Marszalek robil wszystko zeby nie dopuscic arrivy do obslugi tej linii. A mieli bysmy juz pewnie skomunikowania pkm z ppludniem wojewodztwa, bydgoszcza,toruniem, na pewno bylyby liczne polaczenia z innych miast na lotnisko. Oni sa jacys bardziej kreatywni a nie tylko rece po dotacje. Im sie oplaca jezdzic KOMERCYJNIE na trasach, gdzie pkp/polregio przestaly jezdzic mimo dotacji...

      • 78 3

      • Tam juz sie szykuje gniazdko dla Przewozów Regionalnych (PolRegio) czekamy tylko na elektryfikacje linii

        Labuda (PolRegio) i Struk (marszałek województwa) to obecnie rodzina - a co w rodzinie to nie zginie.

        • 1 0

      • nic dziwnego, jak sie ma takiego sponsora. (3)

        Wtedy mozna "pod woda" jakis czas poplynac. Arriva ma niestabilne rozklady, nie wozi rowerow, a skutki jej dzialania, to wyduszenie malych, tanich busow na poludnie od Gdanska. Nastepnie wzrost cen.

        • 4 14

        • Nazywanie rozklekotanych busów 'komunikacją' jest drobnym nadużyciem. (2)

          • 20 0

          • Drobny to sam jesteś hahaha

            • 0 2

          • robiły swoje

            To pokazuje na jaki poziom usług nas, tak na prawdę, stać.
            Oraz jak samorząd potrafi egzekwować poziom usług...

            • 3 3

      • Miałbys skomunikowania jezeli marszałkowie województw by sie dogadali co do ich finansowania

        Zobacz co sie dzieje na pograniczu województw Pomorsko -kujawskiego i Łódzkiego , Pociagi kończyły bieg na dwie stacje przed Kutnem a dalej pasażerze rob co chcesz , dopiero niedawno co nieci sie dogadali

        • 5 2

      • Dokładnie (1)

        Wejdzie Arriva jako kokurencja i PKP będzie musiało ruszyć d.pę i się postarać

        • 59 0

        • Betonową d.pę ciężko ruszyć , wymagana ostra biegunka.

          • 41 0

    • W SKM nie ma szans na innego przewoźnika na tych torach. (4)

      Linia jest wyłączona z liberalizacji rynku kolejowego jako jedna z dwóch w Polsce. Druga to Linia Hutnicza Szerokotorowa na południu kraju.

      • 17 1

      • Jest mozliwość przydzielania przewozów

        bez przetargu na tej trasie ale nie ma zakazu wpuszcania innych przewoxników.
        1. Marszałek nie zleca SKM przewozów na tej linii.
        2. Skm bez dotacji nie będzie przecież puszczać pociągów.
        3. Będą zatem możliwości ruchowe pozwalające na wpuszczenie innego przewoxnika na te tory, a SKM nie będzie mógł odmówić pozwolenia na jego wjazd.
        4. SKM ma cennik dla innych przewoźników chcących wjechać na tę linię.
        5. Oczywiście SKM może bruździć ale nie ma to związku z pakietem kolejowym. Tu nie ma nakazu ale nie ma też zakazu.

        • 6 3

      • Dlaczego jest wyłączona? (2)

        Coś tu śmierdzi

        • 10 4

        • Musiało by powstać przedsiębiortwo do obsługi tylko torów SKM.

          Nie ma taki mały byt racji istnienia.

          • 3 3

        • Linie SKM należą do SKM, nie do PLK

          • 17 0

  • ARRIVA to SZROT

    ARRIVA to SZROT i brak kompetencji, zero przestrzegania procedur. To dziki zachód

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Kina

Wydarzenia

Etnomatograf. Kino w muzeum | maj 2024

impreza filmowa, projekcje filmowe

Millennium Docs Against Gravity

25 zł
festiwal filmowy, projekcje filmowe

Ja, Pobieda i Berlin / Я, Побєда і Берлін

25 zł
projekcje filmowe