Nasze recenzje

stat

Ostatnia randka w czerwonym pokoju. Recenzja filmu "Nowe oblicze Greya"


Filmowy afrodyzjak o zapachu opery mydlanej definitywnie stracił termin ważności, choć dla milionów widzów zapewne nadal będzie najbardziej pożądanym produktem na kinowym bazarku przystrojonym w walentynkowe serca. Trzecia część erotycznej sagi, nawet jeśli kusi ładnym opakowaniem, to jest filmem kompletnie o niczym. Do tego jednak Christian Grey zdążył już nas przyzwyczaić.



Nieuchronne stało się faktem, więc Ana (Dakota Johnson) i Christian (Jamie Dornan) wypowiadają sakramentalne "tak". Obrączek nie zastępują jednak kajdanki, zamiast czarnego lateksu panna młoda przywdziewa klasyczną biel, a błogosławieństwa sadomasochistycznym kochankom udziela nawet najprawdziwszy ksiądz. Jest tradycyjnie i "po bożemu". Nie oznacza to bynajmniej, że świeżo upieczeni małżonkowie czerwony pokój rozkoszy zamykają na kłódkę. Wrogowie z przeszłości również dorzucą swoje trzy grosze, by rodzinna sielanka nie uśpiła ukradkiem widzów. Niby jest więc inaczej, a jednak wciąż tak samo.

Wszelkie próby nieco szerszego zajawienia fabuły należy porzucić, bo łatwo pokusić się o niewymuszony spoiler. A nie byłaby to trudna sztuka, ponieważ "Nowe oblicze Greya" streścić można w kilku linijkach tekstu bądź 3-minutowym teledysku. Porównanie zresztą nieprzypadkowe, gdyż Jamesowi Foleyowi udało się nakręcić ponad 1,5-godzinny klip do składanki popowych kawałków wybrzmiewających co jakiś czas w kinowych głośnikach. Lwią część produkcji stanowią kadry wyjęte wprost z wideopamiętnika pary miliarderów na wakacjach podróżujących od Paryża po Aspen, w samolocie i na jachcie, w wytwornych kreacjach i zupełnie (niemal) na golasa.

Ana (Dakota Johnson) i Christian (Jamie Dornan) wiodą szczęśliwe życie nowożeńców, ale przeszłość nie pozwala im w pełni cieszyć się sobą. Strach i zazdrość to jednak niejedyne trudności, jakim muszą stawić czoła.
Ana (Dakota Johnson) i Christian (Jamie Dornan) wiodą szczęśliwe życie nowożeńców, ale przeszłość nie pozwala im w pełni cieszyć się sobą. Strach i zazdrość to jednak niejedyne trudności, jakim muszą stawić czoła. mat. prasowe/ UIP
Nagość jest oczywiście znakiem rozpoznawczym frywolnej sagi, w której jeśli tylko brakuje zwrotów akcji lub sensownych dialogów, natychmiast pozbawia się bohaterów ubrań, a fikuśne gadżety rekompensują kiepskie pomysły scenarzystów. Jednak tylko powierzchownie, bo w "Nowym obliczu Greya" scenom erotycznym dobitnie brakuje fantazji, a sposób pokazania cielesnych uniesień jest zwyczajnie ... nudny i przewidywalny.

Seks absolutnie niczym nie zaskakuje, nie onieśmiela, a już na pewno nie szokuje. A szkoda, bo dwójce głównych aktorów nareszcie udaje się osiągnąć na ekranie w miarę zadowalający poziom miłosnej chemii. W końcu są nieco bardziej naturalni i rozluźnieni przy okazji fizycznej bliskości, ba, stać ich nawet na improwizowany uśmiech. Dornan i Johnson tym razem się przyłożyli. Scenarzysta i operator wprost przeciwnie.

Gdy od końcowego rachunku odpiszemy więc pocztówkowe kadry i miłosne igraszki (tak to niestety w tej części wygląda), zostaje już niewiele miejsca na wątek kryminalny i górnolotne rozmowy o niczym. W natłoku bezsensownych i absurdalnych scen twórcy "Nowego oblicza ..." łamią wszelkie zasady zdrowego rozsądku. Chyba tylko, by zapchać filmową taśmę każą Anie bawić się w domową fryzjerkę, która obmywa głowę swego ukochanego (sic!), a milczącego Christiana znienacka sadzają przy fortepianie i na dodatek krzyczą: śpiewaj! (tak, tak, amator zabaw w stylu sado-maso śpiewa romantyczną balladę). Uszy więdną, oczy puchną, mózg się topi.

"Nowe oblicze Greya" w znacznym stopniu przypomina wydłużony teledysk, w którym widowiskowym zdjęciom towarzyszy ponownie świetnie dobrana ścieżka dźwiękowa. Znacznie gorzej film prezentuje się już na poziomie fabuły i kryminalnej intrygi, która niezdarnie próbuje zdominować finałowe pół godziny.
"Nowe oblicze Greya" w znacznym stopniu przypomina wydłużony teledysk, w którym widowiskowym zdjęciom towarzyszy ponownie świetnie dobrana ścieżka dźwiękowa. Znacznie gorzej film prezentuje się już na poziomie fabuły i kryminalnej intrygi, która niezdarnie próbuje zdominować finałowe pół godziny. mat. prasowe/ UIP
Pod kątem kryminalnej intrygi film wykłada się całkowicie już po paru minutach. Powiedzieć, że czarny charakter (Eric Johnson) potraktowano marginalnie to spory eufemizm. Jack Hyde knuje, spiskuje, grozi, terroryzuje, a w filmie pojawia się równie często, co zarost na twarzy 15-latka. I właściwie nawet to uprzedmiotowienie tej postaci, jak i wszystkich pobocznych nie dziwi, bo od początku trylogii cała uwaga widza ma być skondensowana tylko i wyłącznie na parze kochanków uprawiających modernistyczny mezalians w wersji deluxe. Twórcom "Nowego oblicza ..." zdarza się całkiem umiejętnie zbudować w końcu namiastkę napięcia w końcowej części filmu, ale mozolnie dmuchany balonik nagle się zrywa, a cały wysiłek ulatuje w kilka sekund. Tyle bowiem trwa długo wyczekiwany punkt kulminacyjny.

Pewnego rodzaju kulminację aktorskich wysiłków osiągają Dakota Johnson i Jamie Dornan. Aktorka wcielająca się w postać Any momentami wygląda naprawdę przekonująco, jakby z zaciśniętymi zębami i w pełnej mobilizacji za wszelką cenę chciała się wygramolić z tandetnego scenariusza. Pozytywna aura udziela się nawet Dornanowi, którego Grey rzeczywiście ujawnia gdzieniegdzie nowe oblicze. Nie zmienia to jednak faktu, że irlandzki amant w takiej formie wśród prawdziwych aktorów i na prawdziwym planie mógłby jedynie uzupełniać elementy scenografii.

"Nowe oblicze Greya" utrwala kultywowany od trzech lat na wielkim ekranie model uwspółcześnionej erotycznej baśni przykrytej płaszczykiem sadomasochizmu w wersji light. Książę białego rumaka zostawia w stajni, na ratunek ukochanej gna w lśniącym Audi R8, a zamiast mieczem serce wybranki zdobywa gumowym dildo. Tymczasem wyczekująca w wieży na lubego księżniczka po wyswobodzeniu trafia do ciemnej komnaty cielesnych tortur, gdzie u boku męża żyje długo i szczęśliwie. Jakie czasy, taka bajka dla dorosłych. Nawet z morałem, który bajkopisarz James Foley akcentuje aż trzykrotnie.

Zaskakująco przeciętnie wypadają w filmie sceny erotyczne nakręcone w dość siermiężny sposób, zupełnie bez polotu i fantazji. Brakuje charakterystycznego dreszczyku. Nareszcie jednak swobodnie i naturalnie prezentują się główni aktorzy.
Zaskakująco przeciętnie wypadają w filmie sceny erotyczne nakręcone w dość siermiężny sposób, zupełnie bez polotu i fantazji. Brakuje charakterystycznego dreszczyku. Nareszcie jednak swobodnie i naturalnie prezentują się główni aktorzy. mat. prasowe/ UIP
Finałowa randka z Greyem, choć zasadniczo nie odbiega poziomem od poprzednich spotkań, pozostawia spory niedosyt. Nie tyle fabularny, co przede wszystkim emocjonalny. Ślamazarna i toporna opowieść usypia ciekawość, a przewidywalny finał nie angażuje już w pełni. Nie można jednak powiedzieć, że historia nie układa się spójną całość. Trudno aczkolwiek oprzeć się wrażeniu, że po dwóch gorących sesjach z Christianem i jego zabawkami, trzecia przynosi oczekiwany orgazm. Problem w tym, że udawany.

OCENA: 3/10

Film

Nowe oblicze Greya

Nowe oblicze Greya (16 opinii)

3.2
produkcja
USA
gatunek
Dramat, Romans
premiera
9 lutego 2018
Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (74)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Kina

Gdańsk

Sopot

Gdynia

Rumia

DKFy

Premiery

20.04.2018 r.

13.04.2018 r.

Zapowiedzi