• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niemożliwie dobre kino akcji. Recenzja filmu "Mission: Impossible - Fallout"

Tomasz Zacharczuk
10 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

"Ja jestem burzą" - z charakterystyczną nonszalancją w głosie deklaruje na początku filmu Ethan Hunt i można mu wierzyć na słowo. Specjalista od misji niemożliwych w szóstej odsłonie serii ściąga na widzów potężną nawałnicę kaskaderskich popisów, karkołomnych pościgów i akrobatycznych bijatyk. Fanom widowiskowych "akcyjniaków" napędzanych wylewającą się z ekranu adrenaliną w te wakacje nic lepszego już się nie przydarzy.



Podtrzymywanie przy życiu filmowej serii zapoczątkowanej w 1996 roku z całą pewnością zasługuje na miano tytułowej misji niemożliwej. Mamy bowiem do czynienia z prawdziwym kinowym fenomenem opartym właściwie na jednym aktorze, jednym motywie muzycznym i jednej naczelnej zasadzie, która praktycznie ogranicza się do braku zasad. A już na pewno tych logicznych. "Fallout" stanowi dowód na to, że po przeszło 20 latach wciąż widza można zaskoczyć, a symbolem kondycji, w jakiej znajduje się obecnie seria niech będzie dobijający sześćdziesiątki Tom Cruise hasający po londyńskich wieżowcach, rozbijający w powietrzu śmigłowce i ... walczący z błyskawicami.

Poza odtwórcą głównej roli nie zmienia się jeszcze jedno: "Mission Impossible" funkcjonuje z dala od filmowego artyzmu, scenariuszowej logiki i ambitnej fabuły. Tu, podobnie jak w sportach ekstremalnych, liczy się styl, prędkość i poziom trudności prezentowanych trików. W tej kategorii twórcom szóstej części "M:I" należy się złoty medal i burza oklasków za to, że doskonale wiedzą, czego oczekują od Ethana Hunta jego zwolennicy. "Fallout" jest ponad dwugodzinnym filmowym Rajdem Dakar, podczas którego będziemy łapać się wszystkiego, co znajdzie się pod ręką, byle tylko nie wypaść z rozpędzonej terenówki.

Początkowo "Fallout" przypomina wyrafinowane, klimatyczne kino szpiegowskie, ale twórcy doskonale wiedzą, w którym momencie docisnąć pedał gazu i dostarczyć widzowi to, czego ten oczekuje: rozbuchanej do granic możliwości akcji. Początkowo "Fallout" przypomina wyrafinowane, klimatyczne kino szpiegowskie, ale twórcy doskonale wiedzą, w którym momencie docisnąć pedał gazu i dostarczyć widzowi to, czego ten oczekuje: rozbuchanej do granic możliwości akcji.
Najnowsza odsłona ściśle odwołuje się do wydarzeń zasygnalizowanych w "Ghost Protocol", a zwłaszcza w "Rogue Nation". Pomimo, że Solomon Lane (Sean Harris) trafił za kratki, jego zwolennicy nadal szerzą terror w różnych zakątkach świata. Zwani Apostołami za wszelką cenę pragną zdobyć pluton niezbędny do budowy, a następnie detonacji bomb atomowych. Naprzeciw staje niezawodny Ethan Hunt, który tym razem jednak popełnia bolesny w skutkach błąd. Wspólnie z wiernymi towarzyszami - Lutherem (jedyny oprócz Cruise'a członek oryginalnej obsady - Ving Rhames) i Benjim (coraz śmielszy i lepszy Simon Pegg) - agent IMF spróbuje odkupić winy i przywrócić bezpieczeństwo na świecie.

W fabularne zawiłości zagłębiać się nie warto, bo do luźno pozszywanego scenariusza w przypadku "Mission Impossible" zdążyliśmy się już przyzwyczaić. W "Fallout" historia oczywiście wciąż jest dość pretensjonalna, ale zarazem całkiem spójna i naszpikowana tyloma zwrotami akcji, że z dużym luzem można przymknąć oko na stek mniejszych bądź większych bzdur. Nawet zdawkowych dialogów słucha się z nieskrępowaną przyjemnością, ale to już znaczna zasługa świetnie dysponowanych aktorów.

Reżyser Christopher McQuarrie, odpowiedzialny także za poprzednią część, zarówno na papierze, jak i później na planie zdjęciowym doskonale wiedział, jakiego wsparcia potrzebuje Tom Cruise. Mocno rozbudowana w "Rogue Nation" postać Benjiego okazała się strzałem w dziesiątkę, pozostało więc utrzymać Simona Pegga w dobrej formie i znaleźć mu odpowiednie miejsce w scenariuszu. Udało się bez szkodliwych skutków ubocznych. Zdecydowanie na plus ocenić również trzeba powrót Vinga Rhamesa, którego śladowa obecność w poprzedniej części wyraźnie doskwierała. Bez poczucia humoru i niskiego basu Luthera Stickella trudno sobie wyobrazić "M:I".

"Fallout" wręcz lawinowo zasypuje widza zwrotami akcji, zaskakuje pędzącą bez hamulców akcją, wprawia w osłupienie popisami kaskaderskimi i urzeka choreografią walk oraz pomysłowością inscenizacyjną. Przy obowiązkowym deficycie logiki. Kino akcji jak się patrzy. "Fallout" wręcz lawinowo zasypuje widza zwrotami akcji, zaskakuje pędzącą bez hamulców akcją, wprawia w osłupienie popisami kaskaderskimi i urzeka choreografią walk oraz pomysłowością inscenizacyjną. Przy obowiązkowym deficycie logiki. Kino akcji jak się patrzy.
Równie ożywczy jest powrót Rebeki Ferguson, bowiem Ilsa Faust jest zdecydowanie najlepszą kobiecą postacią całej serii, czego dowód otrzymujemy także w "Fallout". Świetnym posunięciem był ponadto angaż Henry'ego Cavilla. Cyniczny i wyluzowany agent CIA stanowi bezcenną przeciwwagę dla szlachetnego i nieco usztywnionego Hunta, zaś Cavill udowadnia, iż jest stworzony do kina akcji pełną gębą. Nawet z wąsem, którego tym razem w postprodukcji nikt nie odważył się zamazać.

Aktorskiej formie dorównuje kunszt Christophera McQuarriego, który objął bardzo prostą, acz niezwykle skuteczną strategię. Ilość zwrotów akcji, pościgów i pojedynków przypomina huczną serię wystrzeliwaną z karabinu automatycznego. Reżyser jedynie chwilowe przestoje wykorzystuje na zmianę magazynka, ewentualnie sięga po jeszcze większy kaliber. I co ważne, wcale nie faszeruje widza komputerowymi efektami. "Fallout" to popisowa rewia zapomnianych już nieco kaskaderów, którzy wyczyniają prawdziwe cuda, a te z kolei świetnie potrafią utrwalić w filmie spece od zdjęć i montażu.

Rezygnacja z CGI, długie ujęcia i wykorzystane w przemyślany sposób plenery, m.in. Paryża, Londynu czy Nowej Zelandii i Norwegii, powodują, że sceny akcji na długo pozostają w pamięci, a przede wszystkim imponują realizmem. Jak choćby znakomicie poprowadzona i nakręcona bijatyka w paryskim Grand Palais, fenomenalne starcie śmigłowców rodem z kina wojennego czy jeden z najlepiej zmontowanych samochodowych pościgów w ostatniej dekadzie światowego kina. McQuarrie nadał filmowi niemal szaleńcze tempo, ale zarazem nie pogubił w tej wyszukanej ekwilibrystyce, pokazując kolegom po fachu, jak powinno kręcić się współczesne kino akcji pozbawione wygórowanych ambicji. A te często zbyt mocno zniekształcają prostą przecież, ale jakże uwielbianą przez widzów konwencję.

W powietrzu, na lądzie czy w wodzie Tom Cruise udowadnia, że nie ma innej alternatywy dla Ethana Hunta. To aktor wprost stworzony do tej roli, który w najnowszej części dostał w gratisie doskonałe wsparcie koleżanek i kolegów po fachu. W powietrzu, na lądzie czy w wodzie Tom Cruise udowadnia, że nie ma innej alternatywy dla Ethana Hunta. To aktor wprost stworzony do tej roli, który w najnowszej części dostał w gratisie doskonałe wsparcie koleżanek i kolegów po fachu.
Atutów "Fallout" można byłoby znaleźć jeszcze co najmniej kilka, ale żaden nie miałby takiej wartości bez udziału Toma Cruise'a. Człowieka-instytucji w Hollywood, urodzonego Ethana Hunta, 56-letniego gościa, który cały rok poświęcił tylko na to, aby przygotować się do kaskaderskich numerów na planie zdjęciowym. I nawet skręcona kostka podczas skakania po londyńskich wieżowcach nie utemperowała jego zapędu i nie przysłoniła klasowego profesjonalizmu. Poza imponującą formą fizyczną, godny podziwu jest nieustanny entuzjazm do postaci, z którą związany jest przeszło 20 lat. A mimo tego, nadal potrafi bawić się bohaterem pozszywanym z odłamków Jamesa Bonda, McGyvera i Jeana-Claude'a Van Damme'a.

"Fallout" w cuglach wygrywa tegoroczny sezon wakacyjny i udowadnia, że zarówno w kinie sensacyjnym, jak i w całej serii istnieje jeszcze spory potencjał, którym można widza zaskoczyć i spełnić jego oczekiwania. Niemożliwe przestanie być możliwe chyba dopiero wówczas, gdy Tom Cruise zacznie spacerować z balkonikiem. Do tego jednak długa jeszcze droga, więc trzeba nastawić się na kolejne demolki z udziałem Ethana Hunta. Jeśli w takim stylu jak w "Fallout", to bardzo proszę.

OCENA: 8/10

Film

5.2
32 oceny

Mission: Impossible - Fallout (9 opinii)

(9 opinii)
sensacyjny

Opinie (37)

  • Cruise który jest mniej więcej wzrostu Kaczyńskiego, gra wielkiego herosa.
    Ale kino :D

    • 5 2

  • Jak nakręcą np." Szybcy i wściekli" nr 20 to recenzent da 10\10

    Ten sam schemat-coraz większy huk,świst,gonitwa ,pościg , a demolka co 3 minuty. Wedle życzenia i gustu dostarczycieli kasy z umysłem ameby.Bo tych jest najwiecej

    • 4 3

  • Czy to film na faktach ? (2)

    • 3 0

    • Tak, tylko media o tym milczaly.

      • 4 0

    • Na faktach tvn-u

      • 5 2

  • powiem wam tak - nawet w Kajku i Kokoszu cały czas się nie lali, bo to zwyczajnie nudne, miód kwitł w języku

    Dziś kino to jest gra komputerowa Diablo

    • 1 1

  • Słaby

    Film Cruise stary kurdupel niewarto

    • 3 2

  • Czy pan Tomek obejrzy w końcu jakiś porządny film?

    • 2 0

  • Illuminati

    NWO

    • 1 0

  • Recenzja tafia w sedno

    czemu wypowiadają się ci co nie widzieli filmu a dyskwalifikują go tylko dla tego , że to kino akcji. Jestem dość wybredny i uczulony na liczne gnioty jakie królują w obecnym kinie. To co zobaczyłem to super kino akcji. Niesamowite tępo. zwroty akcji , popisy kaskaderskie, śmieszne dialogi. Bajka dla oczu i bajka ogólnie ale tego właśnie oczekiwałem i się nie zawiodłem. Moim zdaniem najlepszy z serii.

    • 2 1

  • Czy na film można pójść z 10latkami?

    • 0 0

  • Film nudny

    Zasnąłem na tym filmie,nudny nie polecam 1/10

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Kina

Wydarzenia

Art Beats | Tycjan: Imperium barw - Wielka Sztuka w Kinie | Kino Kameralne Cafe

27 zł
impreza filmowa, projekcje filmowe

Kino Seniora w Kameralnym

12 zł
impreza filmowa, projekcje filmowe

Van Gogh. U bram wieczności - Klub Filmowy Kosmos

9 zł
impreza filmowa, projekcje filmowe