Baraka, reż. R. Fricke, USA, 1992, 96 min. - seans filmowy z muzyką na żywo
Podobne wydarzenia
środa, godz. 18:00
Gdańsk,
Helios Forum Gdańsk
bilety 38,90 zł
przedsprzedaż 28,90 - 26,90 zł
przedsprzedaż 28,90 - 26,90 zł
sobota, godz. 23:00
Gdańsk,
Kino Kameralne Cafe
bilety 25 zł
Baraka to starodawne słowo Sufich - mistyków muzułmańskich. Oznacza błogosławieństwo, oddech, esencję życia, od której rozpoczyna się ewolucja. Film "Baraka" od razu spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem krytyki i publiczności. Zdobył liczne nagrody, między innymi nagrodę FIPRESCI (międzynarodowej krytyki filmowej) dla Najlepszego Filmu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Montrealu.
Z jednej strony jest to 96-minutowy dziennik z podróży, z innej - medytacja nad naszą planetą. Reżyser Ron Fricke jeździł z 70 mm kamerą po całym świecie, by uwieczniać obrazy ludzi i natury. Niektóre z nich są zwyczajne, jak ruch uliczny na Manhattanie, inne - niezwykłe, jak zaćmienie słońca, jeszcze inne - pełne rozpaczy - jak widok śmieciarzy pełzających niczym kraby po wysypisku śmieci w Kalkucie.
"Baraka" to rodzaj niewerbalnej filmowej refleksji, próba pokazania naszej planety odkrywająca naturalne piękno różnych miejsc świata, ukazująca stan ludzkiej duchowości. "Baraka" pokazuje cud narodzin, życia i śmierci, a także skłonność ludzi do samodestrukcji. Reżyser filmu Ron Fricke mówi, że "Baraka" to podróż prowadząca przez ponowne odkrywanie Ziemi, przez zanurzenie się w naturze, w historii, ludzkim umyśle, aż po dążenie do sfery nieskończoności.
Produkcja "Baraki" trwała trzy lata. Sama, niezwykle intensywna, realizacja zdjęć w 152 miejscach 24 krajów na Ziemi zajęła 14 miesięcy.
Podczas seansu autorską ścieżkę dźwiękową do filmu wykona na żywo kwartet:
Paweł Nowicki - wibrafon, perkusjonalia, syntezator
Jacek Buhl - perkusja, perkusjonalia
Wojciech Jachna - trąbka, elektronika
Marcin Dymiter - elektronika
Artyści o projekcie:
Muzyka do filmów grana na żywo to rodzaj pytania: jak za pomocą muzyki odczytać, zinterpretować i uaktualnić istotną spuściznę kultury, jaką jest kino nieme? Odwołujemy się do tradycji taperów, którzy na żywo - oglądając obraz filmowy - tworzyli ścieżkę dźwiękową. Nasze założenie to tworzenie oryginalnej, autorskiej muzyki do obrazów filmowych, która jest wynikiem myślenia o obrazie, wrażliwości na ten szczególny rodzaj przekazu wizualnego oraz jego interpretacji. Ponieważ w projekcie uczestniczą wybitne osobowości z różnych obszarów muzycznych - od muzyki współczesnej przez jazz, elektronikę i muzykę improwizowaną - udało nam się przygotować wyjątkową i oryginalną muzykę do wybitnego obrazu filmowego. Ta praca dała wiele doświadczeń, otworzyła perspektywy innego myślenia o czasie i dźwięku.
Z jednej strony jest to 96-minutowy dziennik z podróży, z innej - medytacja nad naszą planetą. Reżyser Ron Fricke jeździł z 70 mm kamerą po całym świecie, by uwieczniać obrazy ludzi i natury. Niektóre z nich są zwyczajne, jak ruch uliczny na Manhattanie, inne - niezwykłe, jak zaćmienie słońca, jeszcze inne - pełne rozpaczy - jak widok śmieciarzy pełzających niczym kraby po wysypisku śmieci w Kalkucie.
"Baraka" to rodzaj niewerbalnej filmowej refleksji, próba pokazania naszej planety odkrywająca naturalne piękno różnych miejsc świata, ukazująca stan ludzkiej duchowości. "Baraka" pokazuje cud narodzin, życia i śmierci, a także skłonność ludzi do samodestrukcji. Reżyser filmu Ron Fricke mówi, że "Baraka" to podróż prowadząca przez ponowne odkrywanie Ziemi, przez zanurzenie się w naturze, w historii, ludzkim umyśle, aż po dążenie do sfery nieskończoności.
Produkcja "Baraki" trwała trzy lata. Sama, niezwykle intensywna, realizacja zdjęć w 152 miejscach 24 krajów na Ziemi zajęła 14 miesięcy.
Podczas seansu autorską ścieżkę dźwiękową do filmu wykona na żywo kwartet:
Paweł Nowicki - wibrafon, perkusjonalia, syntezator
Jacek Buhl - perkusja, perkusjonalia
Wojciech Jachna - trąbka, elektronika
Marcin Dymiter - elektronika
Artyści o projekcie:
Muzyka do filmów grana na żywo to rodzaj pytania: jak za pomocą muzyki odczytać, zinterpretować i uaktualnić istotną spuściznę kultury, jaką jest kino nieme? Odwołujemy się do tradycji taperów, którzy na żywo - oglądając obraz filmowy - tworzyli ścieżkę dźwiękową. Nasze założenie to tworzenie oryginalnej, autorskiej muzyki do obrazów filmowych, która jest wynikiem myślenia o obrazie, wrażliwości na ten szczególny rodzaj przekazu wizualnego oraz jego interpretacji. Ponieważ w projekcie uczestniczą wybitne osobowości z różnych obszarów muzycznych - od muzyki współczesnej przez jazz, elektronikę i muzykę improwizowaną - udało nam się przygotować wyjątkową i oryginalną muzykę do wybitnego obrazu filmowego. Ta praca dała wiele doświadczeń, otworzyła perspektywy innego myślenia o czasie i dźwięku.