Podobne wydarzenia
niedziela, godz. 12:00
wtorek, godz. 19:45
ulgowy 19 zł
Prelekcję przed filmem wygłosi Magdalena Zelent, po pokazie dyskusja z udziałem filolożki Joanny Wróbel, filmoznawczyni Magdaleny Zelent, romanisty Marka Jastrzębca-Mosakowskiego i filozofa Roberta Rogozieckiego. Prowadzenie: Bartosz Górski (KPH).
Pozornie drastyczny, szokujący i dosadny obraz jest jednym z ważniejszych dzieł kinematografii, które podejmuje problem kondycji człowieczeństwa po Holocauście i zagrożenia ze strony totalitaryzmów. Interesujące jest już samo podobieństwo zabiegów, którymi posługują się Pasolini i Markiz de Sade. W swej książce Sade przenosi akcję z końca wieku XVIII, kiedy żył, w końcówkę rządów Ludwika XIV we Francji - pewnego rodzaju totalitaryzm absolutystyczny. Sygnalizował, że był to wstęp do innych możliwych totalitaryzmów. Podobnie czyni Pasolini, wskazując na potencjalne zagrożenia w dziejach.
Dotykając sfery cielesności/seksualności, wykorzystując intymną sferę ludzkiego życia, Pasolini wskazuje na cienką granicę między pożądaniem i namiętnością a przemocą, totalitaryzm jest wszechogarniający, odczuwalny fizycznie.
Ostatnie miesiące drugiej wojny światowej. Czterej faszystowscy dostojnicy doprowadzają do porwania z ulic miasta grupy młodych chłopców i dziewcząt. Wybrani spośród nich wezmą udział w okrutnej orgii, podczas której będą dręczeni najbardziej wymyślnymi torturami. Na zakończenie oprawcy zadręczą swoje ofiary na śmierć...
Ostatni film Pasoliniego (został zamordowany przed premierą) nawiązuje do dzieł markiza de Sade'a i epizodu z historii Włoch - faszystowskiej republiki Salo, powołanej przez Mussoliniego w 1943 roku. Przedstawiona w filmie orgia jest rytuałem seksualnej perwersji i jednocześnie orgią śmierci systemu skazanego na nieuchronny upadek. Pasolini proponuje nam podróż przez kolejne kręgi piekła - od kręgu namiętności, przez krąg ekskrementów do kręgu krwi, ukazaną chłodnym okiem analityka, dzięki czemu mimo szokującej obsceniczności to film antyerotyczny, film śmierci. Perwersyjny seks katów i ich ofiar jest tu tylko jednym ze środków prowadzących do destrukcji osobowości, do całkowitego uprzedmiotowienia człowieka.