Nasze recenzje

stat

Cz這wiek (cz這wiekowi) wilkiem. Recenzja filmu "Pokot"


Nasycony ideologicznie ekothriller ostentacyjnie krytykuj帷y przedmiotowy stosunek cz這wieka do zwierz徠 stanowi dobitny komentarz cenionej re篡serki do otaczaj帷ej rzeczywisto軼i, r闚nie tej politycznej. A to ju wystarczaj帷y dla wielu argument, aby spu軼i za Agnieszk Holland ogary nienawi軼i i wyruszy na personalne polowanie. "Pokot", cho s逝sznie akcentuje potrzeb dyskursu, artystycznie jest filmem chimerycznym i niespe軟ionym. Takiego kina w Polsce jednak jeszcze nie by這.



Osza豉miaj帷o skadrowane surowe pi瘯no Kotliny K這dzkiej stanowi plener serii tajemniczych mord闚, kt鏎e w miar post瘼u fabu造 uk豉daj si w logiczn ca這嗆. Ofiarami padaj alkoholizuj帷y si k逝sownik, przekupny komendant policji, demoniczny w豉軼iciel lisiej fermy i wp造wowy biznesmen. Pozornie zbi鏎 przypadkowych postaci. W rzeczywisto軼i cz這nkowie ko豉 my郵iwskiego, dla kt鏎ych dzikie zwierz spe軟ia rol ozdobnika na 軼ianie "wytapetowanej" kolejnymi trofeami. Polowanie nie ogranicza si tylko do rozrywki. Staje si zakorzenionym w lokalnej kulturze rytua貫m, codzienn rutyn niewymagaj帷 jakichkolwiek skrupu堯w czy g喚bszych wyja郾ie. Co jednak, gdy ofiara staje si drapie積ikiem? Czy niewyt逝maczalne morderstwa to brutalna zemsta mieszka鎍闚 lasu?

Jakkolwiek absurdalnie to brzmi, w opinii Janiny Duszejko (Agnieszka Mandat) w豉郾ie w tej 鄉ia貫j hipotezie tkwi sedno tajemniczych wydarze, kt鏎e n瘯aj niewielk miejscowo嗆. Niegdy uznana in篡nierka, teraz emerytka dorabiaj帷 w miejscowej szkole lekcjami angielskiego, ma wszelkie papiery na to, by w鈔鏚 hermetycznej ludno軼i uchodzi za lokaln wariatk, wyszydzan ekscentryczk, kt鏎a na uboczu w towarzystwie dw鏂h ps闚 kontempluje pi瘯no sudeckiej przyrody. Jej uporczywa, acz pozbawiona asekuracji i empatii walka z my郵iwymi przeradza si w osobist misj, przez co sama trafia w kr庵 podejrzanych, gdy trup zaczyna si g瘰to k豉嗆. W jej wybuja陰 teori o zwierz璚ej wendecie zdaj si wierzy tylko m這da pracownica miejscowego lumpeksu (Patrycja Volny) i oderwany od ziemskich reali闚 policyjny informatyk (Jakub Giersza).

"Pokot" to konfrontacja bezbronnego 鈍iata przyrody z brutaln ludzk agresj, sk康 mocno ekologiczny wymiar nowego dzie豉 Agnieszki Holland. Film bardziej jednak przypomina fanatyczny manifest, ani瞠li wielop豉szczyznowy dyskurs. Emocje bior g鏎 nad retoryk. Dos這wnie i w przeno郾i.
"Pokot" to konfrontacja bezbronnego 鈍iata przyrody z brutaln ludzk agresj, sk康 mocno ekologiczny wymiar nowego dzie豉 Agnieszki Holland. Film bardziej jednak przypomina fanatyczny manifest, ani瞠li wielop豉szczyznowy dyskurs. Emocje bior g鏎 nad retoryk. Dos這wnie i w przeno郾i. mat. prasowe/ Next Film
Bazuj帷 w oparciu o powie嗆 "Prowad sw鎩 p逝g przez ko軼i umar造ch" autorstwa Olgi Tokarczuk (kt鏎a jest r闚nie wsp馧autork filmowego scenariusza) Holland zamaszy軼ie kre郵i swego rodzaju ekologiczny manifest. Re篡serka eksponuje wycinek rzeczywisto軼i, w kt鏎ej zwierz pe軟i marginaln, s逝瘸lcz w stosunku do cz這wieka rol. Dziki byt brutalnie wypierany jest przez bezmy郵n ludzk ekspansj podszyt 膨dz krwawej rozrywki i rosn帷ego w miar zapotrzebowania konsumpcjonizmu. Co gorsza, prymitywne nawyki cz這wiek przenosi r闚nie w obszar mi璠zyludzkich relacji, co dobitnie na ekranie uwypukla lekcewa膨cy stosunek komendanta policji do Duszejko, a przed wszystkim spos鏏, w jaki Wn皻rzak (Borys Szyc) i Wolski (Andrzej Grabowski) odnosz si do swoich partnerek.

W tym ideologicznym zap璠zie brakuje jednak Holland wywa穎nego tempa i interpretacyjnej swobody. Widz od pocz徠ku seansu bombardowany jest jednostronn retoryk. Nie ma potrzeby ani czasu na to, by samemu wyrobi sobie zdanie. "Pokot" co prawda zgrabnie podsuwa nam argumenty do szerszej (i bardzo potrzebnej dzi) dyskusji o zachowaniu balansu pomi璠zy cywilizacyjn ekspansj a naturaln harmoni, jednak zaraz potem w naszym imieniu t dyskusj samoistnie przeprowadza i wyci庵a za nas wnioski. Re篡serka u篡wa przy tym prze豉dowanych ekspresj 鈔odk闚. Histeryczne wr璚z wywody Duszejko, cho pocz徠kowo skrz皻nie graj na emocjach, to nieporadnie nagromadzone nu膨 i podwa瘸j wiarygodno嗆 przekona g堯wnej bohaterki. Przerysowane sceny z otulaniem ustrzelonego dzika przez ekolo磬 czy nachalnie eksponowane kadry z uciekaj帷 przed wystrza豉mi sp這szon zwierzyn s zbyt sugestywne. A chcia這by si po kolejnym bli幡iaczym kadrze wsta z fotela i krzykn望 w stron ekranu: "Ok, Pani Holland, my ju wiemy, o co chodzi, id幟y dalej!".

G堯wne skrzypce w "Pokocie" gra Agnieszka Mandat w roli prowincjonalnej nauczycielki, kt鏎a prowadzi krucjat przeciwko my郵iwym. Kobieta zostaje wpl徠ana w seri tajemniczych morderstw. Sprzymierze鎍闚 ma niewielu. Jednym z nich jest czeski entomolog, Sznajder (Miroslav Krobot).
G堯wne skrzypce w "Pokocie" gra Agnieszka Mandat w roli prowincjonalnej nauczycielki, kt鏎a prowadzi krucjat przeciwko my郵iwym. Kobieta zostaje wpl徠ana w seri tajemniczych morderstw. Sprzymierze鎍闚 ma niewielu. Jednym z nich jest czeski entomolog, Sznajder (Miroslav Krobot). mat. prasowe/ Next Film
Dalej jest niestety nier闚no i niekonsekwentnie, zw豉szcza pod k徠em artystycznym. Niepodwa瘸lnym atutem "Pokotu" s fenomenalne zdj璚ia Jolanty Dylewskiej i Rafa豉 Paradowskiego, dzi瘯i kt鏎ym Kotlina K這dzka nabiera ba郾iowej magii. W zimowych plenerach zachwyca surowo軼i, a mro幡e, le郾e powietrze niemal wdziera nam si do p逝c. Letnia sceneria, cho ju nie tak efektowna, ujmuje malowniczym klimatem i przyrodnicz sielank. Obraz znakomicie podbija hipnotycznie dudni帷a 軼ie磬a d德i瘯owa Antoniego ζzarkiewicza. Pomimo pi瘯nego t豉, warstwa fabularna p瘯a co chwil w szwach. Najr闚niej tempo opowie軼i wybrzmiewa przy ka盥ym z morderstw. Doskonale czu dynamik, a aura tajemniczo軼i porywa nas z kinowego fotela. Dostajemy namiastk znakomitego thrillera, po czym narracja wraca do 郵amazarnego dreptania w k馧ko. Tempo akcji rozbijaj multiplikuj帷e si proekologiczne pogadanki, sporo ba豉ganu wnosz mizernie skonstruowane postaci i w徠ki poboczne, a nawet, o zgrozo, pojawiaj si infantylne elementy romansu. Nawet humorystyczne zabiegi, poza kilkoma udanymi pr鏏ami, nie do ko鎍a komponuj si w ca這嗆. "Pokot" to rozedrgany gatunkowo tw鏎, kt鏎y gubi si pomi璠zy nat這kiem konwencji, z kt鏎ych 瘸dna nie jest w stanie zdominowa pozosta造ch.

Znakomity warsztat re篡serki podwa瘸j r闚nie, co najmniej dziwaczne, sceny zakrawaj帷e ju momentami o kicz. Podstarza豉 nauczycielka zaci庵aj帷a kilkuletnie dzieci do mrocznego lasu w 鈔odku nocy po to, by pomog造 jej w odnalezieniu zaginionych ps闚, z pewno軼i trafi豉by do wszystkich serwis闚 informacyjnych w kraju. Natomiast impreza w posiad這軼i Wn皻rzaka przypominaj帷a party u samego Hugh Hefnera to ju totalna abstrakcja. Podobnie jak popisy pirotechniczne Wiktora Zborowskiego. Pomimo tego nawet, grana przez 鈍ietnego aktora posta 安i皻ope趾a 安ierszczy雟kiego nale篡 do nielicznych udanych dalszoplanowych kreacji w "Pokocie". Zborowski razem z Agnieszk Mandat tworzy zgrany ekranowy duet, kt鏎y znakomicie si uzupe軟ia i z przyjemno軼i ogl康a ( cho熲y 鈍ietna scena balu przebiera鎍闚 przy d德i瘯ach grupy Maanam). Ekranowa Duszejko wzbudza sporo sympatii, trudno jej tak瞠 odm闚i zapa逝 w walce o w豉sne idea造, cho przerysowan ekspresj ociera si ju o autoparodi. Podobnie jak nadpobudliwy policyjny informatyk Dyzio, kt鏎y w kluczowej scenie kilkoma szybkimi klikni璚iami w klawiatur potrafi wy陰czy pr康 w ca造m mie軼ie. ㄠcznie z samochodami (sic!). M這dy Giersza karygodnie przeszar穎wa, obracaj帷 swoj posta w mimowolny 瘸rt.

Du穎 jest w "Pokocie" scen niepotrzebnych, rozpraszaj帷ych uwag widza od g堯wnej problematyki, pojawiaj si osoby i w徠ki, kt鏎e rozbijaj tempo opowie軼i. Historia gubi si w nat這ku tre軼i, kt鏎e niepotrzebnie chc w kilku kadrach stre軼i nam wsp馧czesne polskie spo貫cze雟two i nasz (raczej drobnomiasteczkow) mentalno嗆. Nawet d逝go wyczekiwany fina nie spe軟ia rosn帷ych oczekiwa.
Du穎 jest w "Pokocie" scen niepotrzebnych, rozpraszaj帷ych uwag widza od g堯wnej problematyki, pojawiaj si osoby i w徠ki, kt鏎e rozbijaj tempo opowie軼i. Historia gubi si w nat這ku tre軼i, kt鏎e niepotrzebnie chc w kilku kadrach stre軼i nam wsp馧czesne polskie spo貫cze雟two i nasz (raczej drobnomiasteczkow) mentalno嗆. Nawet d逝go wyczekiwany fina nie spe軟ia rosn帷ych oczekiwa. mat. prasowe/ Next Film
"Pokot" szumnie reklamowany jako ideologicznie i politycznie nasycony ekothriller z feministycznymi zaci璚iem to film nieuporz康kowany, niespe軟iony, niekompletny, duplikuj帷y si miejscami, ale z pewno軼i warty szerszej dyskusji i posiadaj帷y kilka solidnych atut闚. Ideologia jest mocno zaakcentowana, polityka skrz皻nie zakamuflowana, feminizm do嗆 umowny i wyrywkowy, antychrze軼ija雟ki charakter to raczej spore nadu篡cie, a sam thriller wyst瘼uje tylko miejscami. To przedrostek "eko" jest tu s這wem-kluczem, kt鏎e powoduje, 瞠 takiego filmu w Polsce jeszcze nie by這, a Srebrny Nied德ied na Berlinale za otwieranie nowych perspektyw pokazuje, 瞠 r闚nie w Europie zapotrzebowanie na takie kino jest du瞠. Od problemu rosn帷ej dysproporcji mi璠zy ekologi a ekonomi nie mo積a bowiem ucieka w niesko鎍zono嗆, r闚nie w kinie. "Pokot" pod tym wzgl璠em przeciera szlaki, cho zostawiane 郵ady s jeszcze do嗆 niewyra幡e.

OCENA: 6/10

Dodaj zdj璚ie do artyku逝
Dodaj opini

Dodaj opini

Odpowiedz

Tytu:
Tre嗆:
Autor (opcjonalny):
E-mail (opcjonalny):
Klikaj帷 "wy郵ij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 127)

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialno軼i za tre嗆 opinii. Opinie niezwi您ane z tematem artyku逝, wulgarne, obra幢iwe, naruszaj帷e prawo b璠 usuwane.

- je瞠li uwa瘸sz, 瞠 dana opinia nie powinna si tu znale潭, zg這 j do moderacji.

Premiery

24.03.2017 r.

17.03.2017 r.

Zapowiedzi